اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
0

یادداشت؛ ارزش هایی که نداریم!

شاید شما هم تعجب کنید که چقدر شبکه‌های اجتماعی در ایجاد اعتماد به نفس ما موثرند! بله؛ به همین سادگی یک صفحه اینستاگرام یا یک اکانت توییتر یا هر شبکه اجتماعی دیگری، می‌تواند ارزش و جایگاه اجتماعی ما را در ذهن خودمان کم یا زیاد کند.

چارچوب مهمی که اینترنت در معنای عام و شبکه‌های اجتماعی در معنای خاص بر آن مبتنی هستند، «جلب توجه» است. این جلب توجه برای ما بسیار تعیین کننده است. هر کدام از ما وقتی عکسی یا مطلبی را به اشتراک می‌گذاریم، بی نیاز از دیدن بازخوردهایش در قالب کامنت و لایک و غیره نیستیم. هرچه این بازدیدها و تحسین‌ها بیشتر باشد، ما به خود مغرورتر خواهیم بود که فرد موثرتری هستیم! هرچه کمتر باشد، در مقایسه‌ها گمان می‌کنیم که حرف یا مطلب ما ارزش چندانی ندارد.
به همین راحتی شبکه‌های اجتماعی امور را برای ما ارزشگذاری می‌کنند. این شبکه‌ها خود ما را نیز برای خودمان ارزشگذاری می‌کنند. تعداد لایک‌ها، بازدیدها و فالوورها کم‌کم نشانه «مهم» بودن یا نبودن ما می‌شود و عزت نفس ما با هر مطلب، بالا و پایین خواهد شد. اینگونه می‌شود که شبکه‌های اجتماعی تعیین می‌کنند که چقدر «عزیز» یا چقدر «ذلیل» هستیم. این ماجرا زمانی تلخ‌تر خواهد شد که بدانیم هزاران مهندس پشت طراحی این شبکه‌های اجتماعی صرفاً و صرفاً برای «کسب سود» آن را برای ما جذابتر می‌کنند.

یادداشتی از دکتر محسن احمدی

yaddasht2 1024x1024 - یادداشت؛ ارزش هایی که نداریم!

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *